Hadis 1
Abu Hurairah r. a memberitahu bahawa Rasulullah s. a. w pernah
bersabda, ALLAH s. w. t berfirman: Sesungguhnya, Aku adalah sebagaimana
yang disangkakan oleh hambaku, adalah Aku bersamanya apabila dia
mengingati Aku, jika dia mengingat aku di dalam hatinya, maka Aku
mengingati dia dalam hatiKu, dan jika dia mengingati aku dalam jemaah
maka Aku ingati dia dalam jemaah yang lebih baik ( iaitu dalam jemaah
para malaikat yang maksum dan suci dari segala dosa).Apabila hambaku
mendekatiku sejengkal, maka aku dekati dia sehasta. Apabila dia
mendekati Aku sehasta Aku dekati dia sedepa. Dan apabila dia datang
mendekati akudengan berjalan, maka Aku dekati dia dengan berlari.
Hadith ini mengandungi berbagai-bagai keterangan. ALLAh
berfirman:”Aku bertindak terhadap hambaKu sebagaimana yang disangkakan
olehnya.” maksudnya hendaklah senantiasa mengharapkan kurnia dan rahmat
dari ALLAH s. w. t. Janganlah sekali-kali berputus harap dari
rahmatNya. Walaupun kita berdosa dan telah melampaui batas yang kita
percaya bahawa segala dosa dan kesalahan kita itu pasti akan dibalas
namun janganlah sekali-kali berputus harap dari rahmat ALLAH s. w. t.
Kemungkinan besar ALLAh s. w. t mengampuni dosa kita semata-mata dengan
rahmat kurniaNya.
Hadis 2
Baginda Nabi s. a. w menziarahi seorang sahabat muda yang berada
dalam sakaratul-maut, lalu Baginda bertanya kepadanya, “Apakah hal kamu
ini?” Jawabnya, ” Ya Rasulullah aku mengharapkan rahmat ALLAH dan aku
takut denganNya kerana dosa-dosa ku.” Sabda Baginda,” Jika kedua-dua
ini (yakni harapan dan ketakutan) didapati di dalam keadaan seperti
ini, maka nescaya ALLAH s. w. t mengurniakan apa-apa yang diharapkan
dan menyelamatkan dari apa yang ditakuti.”(JAMI’UL FAWA’ID)
Diberitahukan di dalam satu hadis, bahawa seorang mukmin menganggap
terhadap maksiatnya, seolah-olah orang itu berada di kaki sebuah gunung
dan gunung tersebut akan terhempas ke atasnya. Sebaliknya seorang
penderhaka yang menganggap terhadap dosanya, seolah-olah seekor lalat
yang berada di sampingnya dan kemudian lalat itu diterbangkan, yakni
orang itu tidak memperdulikan langsung mengenai dosa-dosanya itu. Jelas
sekali bahawa seseorang itu mestilah merasa takut terhadap maksiat
menurut keadaan maksiat-maksiat itu dan juga mengharapkan rahmat
menurut keadaannya pula.
Hadis 3
Diriwayatkan bahawa seorang sahabt r. a berkata: “Ya Rasulullah s.
a. w hukumhukum syariah (undang-undang Islam) ini telah banyak bagiku,
tunjukilah kepadaku akan sesuatu sebagai pegangan bagiku,” Baginda s.
a. w bersabda:” Hendaklah lidahmu senantiasa basah dengan zikrullah.”
Di dalam satu hadits ada disebutkan Hazrat Muaz r. a berkata bahawa
pembicaraan yang terakhir sekali yang berlaku di antara baginda s. a. w
dengannya ialah seperti berikut:” Semasa aku berpisah dengan Rasulullah
s. a. w dan aku bertanya amalan manakah yang amat dicintai oleh Tuhan?
Sebagai menjawab Baginda s. a. w bersabda:”Basahiah lidahmu dengan
zikrullah ketika kamu tinggalkan dunia.”
Semasa berpisah maksudnya ialah baginda s. a. w mengtus hazrat Muaz
r. a selaku gabenor ke Yaman untuk menyampaikan dakwah dan taklim di
sana. Di waktu Muaz r. a hendak berangkat, baginda s. a. w memberikan
beberapa nasihat kepadanya. Ia juga mengemukakan beberapa masalah
kepada baginda s. a. w termasuklah masalah yang tertera di atas.
Hadis 4
Di dalam satu hadis dilaporkan bahawa baginda s. a. w ada bersabda:
“Barang siapa yang di dapati padanya empat perkara, nescaya ia akan
memperolehi segala kebaikan di dunia dan di akhirat. Pertama, lidah
yang senantiasa basah dengan berzikir. Kedua, hati yang senantiasa
sibuk dengan bersyukur. Ketiga, anggota-anggota tubuh yang senantiasa
menahan segala penderitaan. Keempat, isteri yang tidak mengkhianati
maruahnya dan harta benda suaminya.” Mengkhianati maruah maknanya
mengerjakan sesuatu kemaksiatan. Lidah yang basah maksudnya telah pun
diterangkan oleh ulama-ulama sebagai membanyakkan. Ini adalah merupakan
simpulan bahasa, menurut kebiasaan, apakala seseorang memuji atau
menyebut nama seseorang yang lain dengan sebanyak-banyaknya, maka
dikatakan bahawa lidah sifulan telah dibasahi dengan memuji sianu.
Tetapi pada pandangan saya yang hina-dina ini, jika seseorang jatuh
dalam percintaan maka lidahnya akan merasai kemanisan dan kelazatan
hanya dengan menyebut nama orang yang dicintainya. Hakikat ini tentu
dirasai oleh orang yang pernah jatuh dalam percintaan. Oleh itu,
maksudnya sudah jelas iaitu hendaknya menyebut nama ALLAH yang Maha
Suci sehinggalah kelazatannya dapat dirasai oleh lidah orang yang
menyebutnya.
Hadis 5
Abu Darda r. a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah s. a. w
bertanya kepada para sahabatnya r. a. “Mahukah aku khabarkan kepada
kamu mengenai sebaik-baik amalanmu yang amat suci di sisi ALLAH yang
meninggikan darjatmu keperingkat yang tertinggi sekali, yang lebih
mulia daripada menafkah emas dan perak (di jalan ALLAH) yang lebih
utama daripada menghadapi musuh di tengah-tengah medan jihad, maka kamu
tanggalkan lehernya atau mereka menanggalkan lehermu? Para sahabat
berkata bahkan: “Apakah itu Ya Rasulullah?” Sabdanya:”Zikrullah.”
Fadilat dan keutamaan zikrullah yang diterangkan oleh Baginda
Rasulullah s. a. w adalah berkaitan dengan keadaan dan masa sebagai
keseluruhannya, kerana terkadang-kadang dengan memandangkan keadaan
yang tertentu maka sedekah, jihad dan urusan-urusan yang lain dipandang
lebih utama daripada segala amalan. Lantaran fadilat dan kelebihan
amalan-amalan itu pun diterangkan di dalam beberapa hadis kerana
kelebihan amalan-amalan itu adalah berkaitan dengan keadaan yang
tertentu sedangkan kelebihan dan kepentingan zikrullah adalah berkaitan
dengan seluruh masa (iaitu pada setiap masa).
Hadis 6
Adalah dilaporkan di dalam sebuah hadis bahawa baginda Rasulullah s.
a. w bersabda: “Bagi segala sesuatu ada penggosok untuk membersihkan
dan menghilangkan kekotorannya (umpamanya untuk membersihkan badan dan
pakaian dipergunakan sabun dan untuk menghilangkan karat besi
dipergunakan api dan lain-lainnya).Maka demikian itulah penggosok
(pembersih) hati ialah zikrullah.”
Hadis ini juga mengatakan bahawa zikrullah adalah lebih utama
daripada yang lain-lain. Zikir itu dianggap sebagai pembersih hati hati
yang kotor, kerana setiap ibadat dikira dalam ertikata sebenarnya
apabila ibadat-ibadat itu dikerjakan dengan ikhlas dan pencapaian
ikhlas itu adalah bergantung kepada hati yang jernih lagi suci.
Oleh itu sebahagian ulama tasauf mengatakan bahawa zikir yang dimaksudkan di dalam hadis ini ialah qalbi
(zikir dalam hati) bukan zikir lisani (zikir dengan lidah).Dengan mengerjakan zikir qalbi itu hati seseorang manusia terkontek (terhubung) dengan ALLAH buat selama-lamanya. Hakikat ini tidaklah dapat disangkalkan lagi bahawa keadaan yang disebutkan ini adalah lebih utama dari segala inadat kerana tercapai sama ada anggota-anggota zikir maupun anggota-anggota batin. Anggota-anggota ini semuanya adalah menurut hati. Jika hati itu berhubung dengan sesuatu maka anggota-anggota lain dengan sendirinya akan terhubung dengannya. Keadaan para pecinta tidaklah tersembunyi kepada sesiapa pun.
(zikir dalam hati) bukan zikir lisani (zikir dengan lidah).Dengan mengerjakan zikir qalbi itu hati seseorang manusia terkontek (terhubung) dengan ALLAH buat selama-lamanya. Hakikat ini tidaklah dapat disangkalkan lagi bahawa keadaan yang disebutkan ini adalah lebih utama dari segala inadat kerana tercapai sama ada anggota-anggota zikir maupun anggota-anggota batin. Anggota-anggota ini semuanya adalah menurut hati. Jika hati itu berhubung dengan sesuatu maka anggota-anggota lain dengan sendirinya akan terhubung dengannya. Keadaan para pecinta tidaklah tersembunyi kepada sesiapa pun.
Abu Said Al-Khudri r. a memberitakan bahawa baginda Rasulullah s. a.
w pernah bersabda: “Berappa banyak orang yang di dunia ini mengingati
ALLAH s. w. t di kasur yang empuk yang kerananya Tuhan membawa mereka
ke peringkat tertinggi di dalam syurga.”
Mengenai penderitaan dan kesulitan di dunia menyebabkan (manusia)
mendapat darjat yang tertinggi di alam akhirat. Sebanyak penderitaan
yang dialami di dunia ini kerana agama. Setinggi itulah martabatnya
dipernaikkan di akhirat kecuali zikrullah yang maha suci yang
keberkatannya menyebabkan (manusia) mencapai ketinggian martabat walau
dikerjakan di atas kasur-kasur yang empuk sekalipun.
Rasulullah s. a. w juga pernah bersabda: “Jika sekiranya kamu
senantiasa dengan berzikir nescaya para malaikat akan berjabat tangan
denganmu dijalan-jalan dan tempat tidur kamu.”
Hadis 8
Dilapurkan dalam sebuah hadis lagi bahawa Rasulullah s. a. w
bersabda: ” Telah berjayalah mereka yang unggul sendiri.” Para sahabat
bertanya: “Siapakah yang unggul sendiri ya Rasulullah?” baginda
Rasulullah s. a. w bersabda:” Ialah mereka yang menyebut nama ALLAH
sebanyak-banyaknya (yakni orang-orang yang senantiasa sibuk dengan
zikrullah).”
Dengan memandangkan hadis ini ulama-ualama tasauf menulis bahawa
tidaklah harus seorang pemerintah dan para hartawan ditegah daripada
zikrullah kerana dengan zikrullah itu mungkin mereka mencapai
ketinggian martabat (pada sisi ALLAH).
Hazrat Abu Darda r. a berkata:” Kamu hendaklah mengingati ALLAH
dalam kesenangan dan kelapangan nescaya ALLAH akan mengingati kamu
dalam kesusahan dan kesempitan.”
Hadis 9
Abu Musa r. a memberitakan bahawa Rasulullah s. a. w bersabda:
“Perbandingan oarang yang berzikir dengan orang yang tidak berzikir
adalah seperti oarang yang hidup dengan orang yang mati. Orang yang
tidak berzikir itu adalah seperti orang mati.”
Setiap manusia mencintai kehidupannya dan setiap orang pula takut
mati. Baginda Rasulullah s. a. w bersabda: “Barangsiapa tidak
mengingati ALLAH s. w. t sungguhpun ia hidup namun keadaanya tidak
berbeza dengan keadaan orang yang mati, kehidupannya adalah sia-sia
belaka.”
Seorang pujangga berbangsa Persia berkata: “Kehidupanku itu bukanlah
kehidupan pada hakikatnya tetapi kehidupan yang sebenarnya ialah orang
yang dapat mencintai kekasihnya.”
Sebahagian ulama yang lain pula mengatakan bahawa perbandingan ini
adalah tertuju kepada laba dan ruginya yakni barang siapa yang
menyakiti orang yang berzikir itu adalah seperti menyakiti orang yang
hidup, maka ia pasti akan dibalas dan dia akan menerima akibat
perbuatannya itu. Dan barang siapa yang menyakiti orang yang tidak
berzikir itu adalah seperti orang menyakiti oarang yang sudah mati
yakni orang yang sudah mati itu tidak boleh bertindak terhadap orang
yang menyakitinya itu.
Hadis 10
Abu Musa r. a memberitahukan bahawa baginda Rasulullah s. a. w
bersabda: “Jika sekiranya orang yang mempunyai wang yang banayk lalu
membahagi-bahagikan (kerana ALLAH) dan seorang lagi sedang sibuk dengan
berzikir maka yang berzikir itu lebih utama (daripada oarang yang
membelanjakan wangnya kepada jalan ALLAH).”
Sunguhpun membelanjakan harta pada jalan ALLAH adalah satu amalan
yang terafdal sekali namun zikrullah itu lebih utama lagi jika
dibandingkan dengannya. Alangkah berbahagianya para hartawan yang
membelanjakan harta kekayaanya pada jalan ALLAH dan disamping itu
mendapat taufik pula untuk mengingati ALLAH s. w. t. Di dalam sebuah
hadis telah diberitakan bahawa ALLAH s. w. t juga mensedekahkan
(nikmat-nikmatNya) kepada hamba-hambaNya pada setiap hari dan
mengurniakan sesuatu pada mereka menurut keadaan mereka itu. Namun
begitu tidak ada kekurniaan yang lebih besar daripada taufik utk
berzikir.
Hadis 11
Dilapurkan dalam sebuah hadis bahawa baginda Rasulullah s. a. w
bersabda: “Sebaik-baik hamba ALLAH ialah yang senantiasa mengawasi
peredaran bulan, matahari, bintang-bintang dan bayang-bayangannya buat
menentukan waktu untuk berzikir.”
No comments:
Post a Comment